Thursday, February 9, 2012

kelantan dan warga tua


gua balik Kelantan sebagaimana yg telah dibgtau

ada a few perubahan kat negeri kelahiran gua tu

paham jela, gua bukan selalu balik sana, bule bilang ngn jari

kalau Kelantan kat blkg umah gua, konpirm gua balik hari2...ni jauh, terpaksa planning tul2 bila nk balik kg

btw masa jln2 pusing kg, sgt sedih bila tgk warga tua kat sana sunyi je, duk mereka sowang2 kat depan umah

atas tangga, dekat tingkap tanpa ditemani sesiapa

sunyi je mereka, muka pun tak berseri, tak gembira ( cam menanti seseowang je )

bila didekati nampak sgt mereka perlukan teman berbual

sek baik my family ada adik beradik ramai dan masih kecik, xdelah mak ayah gua sunyi sgt

tp atuk nenek jgn dilupa, kdg mereka perlukan cucu cucu utk berhibur bersama

walau tak selalu, sesekali jengah pe salahnya

siyes! bila tgk muka2 mereka sgt sedih, sebak jab... mereka spt menanti hari, menghitung detik mengharap sesuatu yg terbaik buat mereka

gua harap bila gua tua esok2...gua tak sesunyi itu, thats y la gua dgr kat barat atau a few kat sini

warga tua ada yg keje walau anak2 dah bagi cukup belanja

ini untuk menggelakkan mereka sunyi kot

maklumla anak2 zaman skrg bz je memanjang


* hurrrmmm...kehidupan...harap yg terbaik utk setiap perjalanan itu

* ini bukan berlaku di negeri kelahiran gua je, gua tau mana2 tempat pun sama, even KL pun, siyes silala sesekali ingat mereka, jgn dilupakan terus


3 comment(s):

Asrul "iLham" Sany said...

sy suka nenek sy sebab dia chef yang terbaik kat dunia

;-)p

syabab said...

agree sbb tuu warga tua prefer duk rumah penjagaan org tua sbb dorg dihargai n dikasihi.. persepsi kita selalu tgk rumah org tua ni tuk golognn tersisih n terbiar tp sebenarnya ni jalan terbek supaay golongn tua xrase disisihkan.. lgpon bila kita meningkat tua sensitiviti kita terhadap sosial life adelah tinggi... so teguran tuk syabab n kawan2 sama2lah kita hargai mak ayah kita...huhu

bukankosong said...

tul tul

sygilah owg tua kita