Sunday, July 29, 2012

ketupat sotong




selain gila kan akok yg manis dalam entry sebelum ini

aku juga mendambakan makanan ini, walau manisnya lagi manis dari akok tp kesedapannya forsure hingga menjilat jari

sesuai la kot, owg kelate suka manis-manis, sbb tu rakyatnya ramai yg chumil bak gula



btw akok femes time puasa, tp ketupat sotong plak popular time raya

jarang aku jumpa rumah-rumah hidang makanan nih, lagipun sotong skrg dah mahal, sekilo dh beringgit-ringgit regenya



sedap wei, mana yg tak try tu, sila-sila cuba, tp owg-owg luar kelate selalu complain, santapan nih manis sgt, mereka tak berapa gemar

yala, sama mcm kami complain masakan johor pedas sgt walhal mereka baru letak seketul cili je dalam gulai



ketupat sotong nih, kuahnya manis, dari gula melaka. Sotong plak diisi pulut dan dicucuk lidi kelapa

so kalau tgk sotong nih, gemuk2 belaka ngn pulut didalamnya bukan kerana telurnya

nenek blah abah aku suka buat, compare ngn my nenek sebelah mak aku yg biasa buat ketupat palas aje

tu pun manis gak, siap special ada kacang 


10 comment(s):

. said...

wah. tak pernah dengar menu ni.hebat.

Anonymous said...

pernah 'dipaksa' makan ketupat sotong for the first time. tapi sorry... cannot go... huhuhu

Frimm said...

datang mersing ah bawak benda ni..gua nak jugak rasa

Felly Sophia said...

Belum pernah rasa. Macam sedap.

bukankosong said...

@nizamsani skrg dah dengar, so sila cuba

bukankosong said...

@kaizenDaGreat sah ko bukan owg kelate wei

bukankosong said...

@frimmpong aku pun tgh mencari kat bandar KL nih

bukankosong said...

@Fel manis! tu je dpt aku gambarkan tuk ko

faraherda.razalan said...

Peh! Tgk sotong tu, rs mcm nak luruh gg. Mst manis tuh!

bukankosong said...

@faraherda. razalan ofkos!

haha